Uutta tietoa: D-vitamiini torjuu sikainfluenssaa

Sikainfluenssa (H1N1-virus) on lähtenyt liikkeelle Meksikosta toisena aaltona, joka voi olla ensimmäistä vaarallisempi. Tähän mennessä tauti on tappanut 36 lasta Yhdysvalloissa. Sairastuneiden lasten seerumin D-vitamiinipitoisuus on ollut tavallista pienempi, ilmenee Altantassa sijaitsevan Centers for Disease Controlin (CDC) tutkimuksista. Parhaillaan myös Kanadan Kansanterveyslaitos tutkii H1N1-virustartunnan saaneiden ihmisten D-vitamiinin saantia. Tutkijat uskovat D-vitamiinilisän vähentävän taudin riskiä ja lieventävän taudin vaikeusastetta. H1N1-virus on erityisen vaarallinen diabeetikoille ja sydänpotilaille.

Kaksi kolmesta sikainfluenssaan kuolleesta lapsesta sairasti muuta kroonista sairautta kuten epilepsiaa, CP:tä tai muuta neurologista kehityshäiriötä (esim. henkistä jälkeenjääneisyyttä). Kaikissa näissä tiloissa on D-vitamiinia niukasti veressä. Yksi syy D-vitamiinin vähyyteen on epilepsialääkitys, joka pienentää seerumin D-vitamiinin määrää. D-vitamiinin puute on ilmeisesti myötävaikuttanut lasten kuolemaan, sanoo johtava amerikkalainen D-vitamiinitutkija tohtori John J. Cannell.

Psykiatri Cannell julkaisi 2005 yhdessä Harvardin yliopiston ja muiden asiantuntijoiden kanssa katsauksen D-vitamiinin merkityksestä virustautien torjunnassa.[1] Raportti ilmestyi vuonna 2006 myös Epidemiology and Infection -lehdessä ja 2008 virustutkijoiden omassa Virology-lehdessä.[2][3] Kirjoittajat ovat vakavasti otettavia asiantuntijoita. Heidän käsityksensä D-vitamiinin ehkäisevästä merkityksestä hengitystieinfektioissa sai äsken vahvistusta laajasta tutkimuksesta, johon osallistui 19 000 amerikkalaista. Siinä todettiin käänteinen korrelaatio akuuttien ylähengitystieinfektioiden ja seerumin 25-OHD:n välillä. Toisin sanoen, mitä vähemmän veressä on D-vitamiinia, sitä herkemmin ja vakavammin flunssa iskee. D-vitamiinin vähyys veressä on erityisen vaarallista astmaa ja keuhkoahtaumatautia sairastaville, todetaan sisätautilääkäreiden ammattilehden Archives of Internal Medicine julkaisemassa raportissa.[4] Ainakin neljä muuta tutkimusta puoltaa D-vitamiinin käyttöä virustautien torjunnassa.

Selitys piilee siinä, että D-vitamiini osallistuu yli 200 viruksia ja bakteereja torjuvan peptidin tuotantoon elimistössämme. Nämä peptidit (valkuaisaineet) ovat luonnon omia antibiootteja, jotka suojaavat meitä tartuntataudeilta. Kun D-vitamiinin saanti on liian niukkaa, alenee myös luonnollinen puolustuskyky.

CDC analysoi äsken 6 000 lapsen (1–21 vuotta) seerumin D-vitamiinin (25-OHD) pitoisuuden. Lapset valittiin siten, että he edustivat tyypillistä amerikkalaista lapsiväestöä. Verikokeissa kävi ilmi, että 9 prosentilla lapsista 25-OHD:n pitoisuus oli alle 37 nmol/l ja 70 prosentilla se oli alle 75 nmol/l. Nykyisin katsotaan, että pitoisuuden tulee olla yli 75 nmol/l. CDC:n tulokset vahvistavat käsitystä, jonka mukaan lasten seerumin D-vitamiinin pitoisuutta tulee nostaa antamalla heille D-vitamiinia ruoan lisänä.

Suomessa kiistellään D-vitamiinin saantisuosituksista. Helsingin yliopiston ravitsemustieteen dosentti Christel Lamberg-Allardt oli yhtenä asiantuntijana vaatimassa vuonna 2008, että terveiden lasten 25-OHD tulisi nostaa tasolle 125 nmol/l. “Lapset […] tarvitsevat D3-vitamiinia päivittäin noin 20 mikrogrammaa (µg) 11 painokiloa kohti, jotta heidän 25-OHD-pitoisuutensa nousisi yli 125 nmol/l. Jotkut lapsista tarvitsevat enemmän, jotkut vähemmän”, sanotaan kirjoituksessa.

”Mielestämme lapset, joilla on krooninen sairaus, kuten autismi, diabetes ja/tai usein toistuvia infektioita, tarvitsevat ympäri vuoden suurempia määriä D3-vitamiinia ravintolisänä, jotta heidän 25-OHD-pitoisuutensa säilyisi viitearvojen keskivaiheilla noin 160 nmol/l”, kirjoittavat tutkijat.

Amerikkalaisten ja kanadalaisten D-vitamiinitutkijoiden mukaan D-vitamiini torjuu H1N1-virusta sekä myös tavallisia flunssaviruksia. Jos sikainfluenssa yllättää sinut, etkä ole sitä ennen suojannut itseäsi D-vitamiinilisällä, voit ottaa kolmena peräkkäisenä päivänä 1250 mikrogrammaa D-vitamiinia, neuvoo tohtori Cannell. Se on täysin turvallista ja todennäköisesti lievittää taudin kulkua merkittävästi.

Lisätietoja
D-vitamiini torjuu sikainfluenssaa, Biovita.fi, 15.9.2009
D-vitamiinitutkijoiden hämmenys, Biovita.fi, 17.9.2009

Lähde
Uutta tietoa: D-vitamiini torjuu sikainfluenssaa, Biovita.fi, 22.9.2009

Tagit: , , ,

4 kommenttia artikkeliin “Uutta tietoa: D-vitamiini torjuu sikainfluenssaa”

  1. Eeva

    Hyvä ja tarpeellinen kirjoitus. Kiitos erityisesti Christel Lamberg-Allardt -linkistä. Aikuisten suosituslukemista olen lukenut muualtakin, mutta ennen en ole kuullut arvioita siitä mikä on hyvä D-vitamiinin saantitaso lapselle.

    #157
  2. D-steroidi

    Oikea D-sekosteroidi(D-vitamiiniä ei ole olemassa!) on aktiivinen 1.25D eikä passiivinen 25D. Sairailla edellinen on liian korkea ja oireet samat kuin D-myrkytyksessä. Silloin molempien taso pitäisi saada alas, ei ylös. Olmesartaanilla saadaan D-arvot alas ja samalla synnynnäinen puolustus takaisin toimintaan, jolloin paraneminen alkaa itsestään. Tämän D-myrkyn lisääminen ruokiin on rikos. Lisää tieteellistä tietoa tiedelinkkeineen bacteriality.com.
    PS. Kurioisiteettina voisi mainita että ns. D-vitamiinia Suomessakin joskus käytettiin rotanmyrkkynä, se on halpaa ja rotat tykkää siitä. Vanhemmat meistä muistavat vielä tämän. Miten on muuten mahdollista että hormoonia saa myydä vitamiinina? Saako muitakin hormooneja myydä vitamiinina, vaikka EPOa?

    #165
  3. anonyymi

    Olisi hyvä, jos tältäkin sivustolta löytyisi Facebook- ja Twitter-julkaisulinkit, kuten esim. HS.fi:stä, jolloin olisi mahdollista linkittää näitä uutisia suoraan sinne Facebookiin.

    #488

Jätä kommentti

Switch to our mobile site