Tutkimus: D-vitamiini tehokkaampi nuhan torjunnassa kuin rokotteet
Uusi japanilaistutkimus osoittaa, miten D-vitamiinilisän nauttiminen voi jopa puolittaa lasten nuhaan sairastumisen.[# Vitamin D better than vaccines at preventing flu, report claims, TimesOnline.co.uk, 15.3.2010] Tutkimustulosten mukaan vain yksi kymmenestä 6-15 vuotiaasta D-vitamiinilisää nauttineesta sairastui nuhaan, kun taas ilman lisiä olleista yksi viidestä sairastui. Tutkimusta johtanut lääkäri totesi D-vitamiinin olevan tehokkaampi kuin rokotteet nuhan torjunnassa.
Viime talvena, eli vuoden 2008-2009 vaihteessa, tehtyyn tutkimukseen osallistui 354 lasta. Tutkimus toteutettiin kaksoissokkokokeena ja kontrolloituna tieteellisenä kokeena Japanin Tokion Jikei-yliopiston toimesta. D-vitamiinin todettiin suojaavan influenssa A -tyyppiä vastaan, mutta ei influenssa B -tyyppiä vastaan. Lapsille annettiin 1 200 IU:n päiväannos D-vitamiinia kolmen kuukauden ajan. Ensimmäisen kuukauden ajan D-vitamiinilisää saaneet lapset sairastelivat kuten muutkin, mutta toisen kuukauden aikana vitamiinin määrä veressä oli ehtinyt nousta korkeammalle, jolloin myös vitamiinin suojaava vaikutus alkoi nousta.
Japanilaisten tutkijoiden mukaan Relenza ja Tamiflu pienentävät vain 8 %:lla riskiä sairastua nuhaan, kun taas D-vitamiini nostaa prosentit jopa yli 50 %:iin. “D-vitamiini ja rokotteet toimivat hyvin eri tavoin”, totesi tutkimuksen johtava tutkija Mitsuyoshi Urashima. “D-vitamiini tehostaa luonnollista immuniteettia, kun taas rokotteet tehostavat saatua immuniteettia. Eli meidän ei tarvitse valita vain toista, vaan meidän pitäisi mielestäni pikemminkin valita kummatkin”, Urashima kommentoi.
D-vitamiinin turvallisuusrajoista
Japanilaisessa tutkimuksessa lapsille annettiin 1 200 IU:ta jokaisena päivänä kolmen kuukauden aikana. IU, International Unit, on kansainvälinen yksikkö, jota käytetään biologisten ja farmakologisten aineiden tehon määrityksessä. Tutkimuksessa käytetty 1 200 IU:ta vastaa 30 µg:ta. Suomessa alle 3-vuotiaille suositellaan 10 µg:tä päivässä ja 3-60-vuotiaille 7,5 µg.
Suomen Kansanterveyslaitoksen julkaisun mukaan Suomessa 1990-luvun alussa tehdyssä tutkimuksessa annettiin vanhuksille 7 500 µg kerran vuodessa neljän vuoden ajan ilman haittavaikutuksia. Samaisessa Kansanterveyslaitoksen tutkimuksessa todetaan myös, miten yhdysvaltalaistutkimus osoitti, miten ihminen tarvitsee 12,5 µg D-vitamiinia päivässä ylläpitämään vitamiinitason vakaana läpi talven. Japanilaistutkimuksen mukaan nuhan saaminen talvella johtuu juuri talvella tapahtuvasta auringonvalon vähäisyyden aiheuttamasta D-vitamiinipuutoksesta. Jo 1980-luvulla tehdyissä tutkimuksissa todettiin, miten 50 µg:n päiväannos D-vitamiinia ei aiheuta haittoja. Lataa tutkimus tästä (PDF-tiedosto).
Kirjoittanut: Teemu Välimäki


Linkki alkuperäiseen artikkeliin:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20219962
Abstrakti:
————–
BACKGROUND: To our knowledge, no rigorously designed clinical trials have evaluated the relation between vitamin D and physician-diagnosed seasonal influenza. OBJECTIVE: We investigated the effect of vitamin D supplements on the incidence of seasonal influenza A in schoolchildren. DESIGN: From December 2008 through March 2009, we conducted a randomized, double-blind, placebo-controlled trial comparing vitamin D(3) supplements (1200 IU/d) with placebo in schoolchildren. The primary outcome was the incidence of influenza A, diagnosed with influenza antigen testing with a nasopharyngeal swab specimen. RESULTS: Influenza A occurred in 18 of 167 (10.8%) children in the vitamin D(3) group compared with 31 of 167 (18.6%) children in the placebo group [relative risk (RR), 0.58; 95% CI: 0.34, 0.99; P = 0.04]. The reduction in influenza A was more prominent in children who had not been taking other vitamin D supplements (RR: 0.36; 95% CI: 0.17, 0.79; P = 0.006) and who started nursery school after age 3 y (RR: 0.36; 95% CI: 0.17, 0.78; P = 0.005). In children with a previous diagnosis of asthma, asthma attacks as a secondary outcome occurred in 2 children receiving vitamin D(3) compared with 12 children receiving placebo (RR: 0.17; 95% CI: 0.04, 0.73; P = 0.006). CONCLUSION: This study suggests that vitamin D(3) supplementation during the winter may reduce the incidence of influenza A, especially in specific subgroups of schoolchildren. This trial was registered at https://center.umin.ac.jp as UMIN000001373.
Mielestäni suositus saisi Suomessa nostaa 125-250 µg D-vitamiinia päivässä.